بدنتان را با کبد سالم بیمه کنید
 
به پایگاه فرهنگی ورزشی و اطلاع رسانی ورزش جودو خوش آمدید
ورزش جلوه گاه اتحاد و همگرایی ملی
 
 
سه شنبه 20 مهر 1392برچسب:, :: 13:36 ::  نويسنده : Mohammadreza and Rahim Yousefi

بررسی های اخیر دانشمندان زیست شناسی نشان داده است بیش از هر عضو دیگر بدن ،کبد نقش اساسی در طراوت و شادابی پوست صورت دارد و سلامت این عضو  مهم بدن می تواند سلامت ،نشاط و زیبایی چهره را حفظ کند ،چون اختلال در وضع عملکرد کبد،ایجاد مشکل در دفع رنگدانه ها و ترشح کامل و سالم صفرا موجب تیرگی پوست به خصوص پوست صورت می شود .

بد غذایی ومسمومیت های تدریجی که بر اثر مصرف غذاهای فاسد وتغییر شیمیایی یافته ایجاد می شود ، موجب نارسایی کبد شده که در سلامت بدن ورنگ چهره نیز تاثیر دارد .

عده ای از دانشمندان بیولوژی ومتخصصان کبد وپزشکانی که درباره جوانی وحفظ تندرستی وطول عمر کار می کنند ، معتقد اند که باید به فکر مواد ورنگدانه هایی بود که باعث جذب سلول های پوست می شوند ودرجاتی از تیرگی رنگ پوست را ایجاد می کنند معمولا این رنگدانه ها در مواد صفراوی  وصفرا به وفور وجود دارد که از طریق مجاری طبیعی بدن دفع می شود . حال اگر بنا به دلایلی کبد دچار تورم شود یا سلول های کبدی نتوانند به خوبی این مواد را از خون خارج وداخل مجاری صفراوی کنند ، آنها از طریق خون جذب سلول های دانه دار پوست می شوند .

عوامل التهاب کبد ، متنوع ومختلف هستند که در میان آنها بیش از همه مواد غذایی فاسد ، آلوده ومواد سمی مانند مواد مخدر یا الکل باعث التهاب می شوند . نارسایی ها یا بیماری های دستگاه گوارش نیز از عوامل التهاب کبد وموجب نارسایی وضعف آن می شود که یکی از از عوارض آن تیرگی رنگ چهره است .

یکی از علل دیگر التهاب ونارسایی کبد ، وجود کانون های عفونت مخفی است در حقیقت گاهی یک کانون عفونی که عفونت آن از راه خون جذب کبد می شود ، باعث التهاب وتورم کبد می شود ، عوارض همین التهاب کبد است که به صورت تیرگی رنگ پوست نمایان می شود ، البته پس از معاینات لازم وتشخیص قطعی آن توسط پزشک معالج می توان به رفع واصلاح آن امید وار بود .

نبود تعادل ترشحات صفراوی ، دفع وجذب رنگدانه ها واختلال در تنظیم ترشحات وآنزیم های دستگاه گوراش از دیگر عوامل تیرگی پوست صورت هستند . جالب است بدانید کبد بیش از هزار نوع آنزیم برای حفظ تعادل دستگاه های بدن  ودفع سموم تولید می کند . دراین میان مصرف غذاهای نامناسب وسنگین ، موجب به وجود آمدن موادی خطرناک ناشی از افزایش آلبومین است که اگر وارد خون شوند ، شخص را تا پای مرگ می کشاند ، ولی کبد فورا این مواد را به آلبومین انسانی وقابل هضم وجذب تبدیل می کند وآنچه زیادی سمی وزاید است را به صورت اوره در می آورد که در نهایت از راه کلیه ها دفع می شود .

غدد مترشحه و فوق کلیه نیز گاهی مقدار زیادی از هورمون هایی که نمک را به خود جذب می کند ، ترشح می کنند وبه خون می ریزد هر گاه کبد نتواند این ترشحات اضافی را دفع کند ، شخص دچار بیماری های وخیم می شود. نکته مهم آن است که کبد مخزنی برای سم زدایی بدن است . بدین صورت که هر گاه مختصری سم ، چون نیکوتین ، و مواد غذایی فاسد یا مواد شیمیایی دیگر به بدن وارد شود ، بلافاصله دست به کار می شود تا به سلامت شخص زیانی نرسد ، چرا که اگر این مواد سمی به صورت مستقیم وارد خون شود ، زندگی فرد به مخاطره می افتد.

حال اگر به دلایلی ، کبد به خوبی این وظایف حیاتی را نتواند انجام دهد ودچار تورم یا نارسایی شود ، مواد سمی به خوبی دفع نمی شود ومواد رنگی و رنگدانه ها روی پوست اثر می گذارند . از لحاظ آسیب شناسی ، ساختمانپوست از طبقه شاخی ، طبقه شفاف  و سلول های مالپیگی وبالاخره سلول های طبقه دانه دار تشکیل شده است . در شرایط دفع نشدن مناسب سموم در طبقه دانه دار ، رنگدانه ها جمع شده وباعث تیرگی پوست می شود ونیز بافت کبد دچار التهاب می شود ومجاری صفراوی درون بافت کبد ، به خوبی مواد صفراوی ورنگدانه ها را به کیسه صفرا نمی رساند ومقداری جذب خون می شود واز خون در طبقه سلول های دانه دار پوست جایگزین می شود . به ترتیب تیرگی رنگ پوست ارتباط نزدیکی با کبد دارد و باید به فکر درمان نارسایی و التهاب کبد بود.

برای اینکه کبدی سالم داشته باشید ،لازم است از مصرف غذاهای سرخ شده  و چرب به خصوص روغن های جامد خودداری کنید و تا حد امکان مواد غذایی کنسرو شده نخورید.ضمن آنکه بهتر است مواد غذایی مانده و خارج از یخچال نگهداری شده ،مصرف نشود .در نقطه مقابل استفاده روزانه از میوه و سبزیجات که برای کبد بسیار مهم هستند ،به خصوص گیلاس و آلبالو در کنار کنجد هم می تواند به کاهش التهاب کبد کمک کند .با آنکه کنجد دارای چربی است ،اما از چربی خون یعنی زیادی کلسترول و تری گلیسیرید می کاهد .

همچنین در کنجد مواد معدنی چون گوگرد ،کبالت و منگنز موجود است که از التهاب کبد می کاهد .اگر شما از جمله افرادی هستید که ریسک ابتلا به بیماری های کبد را دارید ،باید از پرخوری در شب بپرهیزید و شمتان را قبل از ساعت 7 شب بخورید.

بهتر است در وعده های غذایی خود موادی چون ریواس ،ریحان و برگه زردآلو را بگنجانید ،چرا که ریواس مقوی سلول های کبد است و موجب عملکرد صحیح فعالیت کیسه صفرا می شود .همچنین این ماده غذایی حاوی ویتامین C و مواد معدنی پرارزشی چون منگنز ،منیزیم و روی است که موجب فعالیت غدد ترشحی و سلولهای کبد می گردد.

برگه ی زرد آلو نیز درمان کننده بیماری کبد و دفع اوره – اسیداوریک است. استفاده از این میوه می تواند کمک زیادی به بهبود عملکرد کبد داشته باشد باید یادآور شویم گاهی ممکن است تیرگی رنگ چهره و پوست به علت بیماری های جدی و خطرناک کبد یا بیماری های تلاسمی یا افزایش آهن در بیماران تالاسمی باشد که باید با مراجعه به پزشکان متخصص و با آزمایشات ، تشخیص و درمان شود .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات جودو و آدرس elyasjudo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 77
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 77
بازدید ماه : 454
بازدید کل : 31930
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1